
Torghatten Nords splitter nye elektriske ferje, MF Hinnøy, ble sjøsatt fra verftet Cemre i Tyrkia 6. desember.
Hinnøy skal inn på Nord-Norges mest trafikkerte samband, Bognes-Lødingen. I tillegg til betydelige besparelser i CO2-utslipp, byr Hinnøy på høyere komfort, bedre plass og universell utforming. Sambandet blir også en milepæl for elektriske ferjer, med en ladeeffekt på 9 200 000 watt!
– Så vidt vi vet, er det "verdensrekord" i ladeeffekt på ferjer, sier teknisk sjef i Torghatten Nord, Gaute Larsen. Gaute konstaterer at det blir ei god og fin ferje i mange år framover, både for passasjerer og mannskap:
– Kanskje det mest spesielle er helelektrisk drift i et forholdsvis værhardt samband, med ei lukket ferje, kombinert med en times overfart og fart opp mot 14 knop. Det normale er åpne ferjer og kortere sambandslengde.
– MF Hinnøy har en kapasitet på 120 PBE, skal operere i fartsområde C og har en tonnasje på nærmere 7200 bruttotonn.
Gaute Larsen berømmer site-teamet, som gjør en god jobb med oppfølging, og er med på å sikre oss den kvaliteten vi skal ha.
MF Hinnøy ligger nå ved kai i Tyrkia, og skal utrustes videre ombord. Deretter blir det funksjons- testinger og sertifiseringer, før den overleveres og starter seilasen hjem, sier Gaute Larsen.
Se film fra sjøsettinga: